Årsag til havari konstateret

Så er udlandsferien overstået, og der er blevet tanket op til at kigge nærmere på motorhavariet og dets årsag.

Forinden var der blevet spekuleret lidt i at et knækket motorophæng kunne være stedet hvor problemet var startet.

En teori løb på at en sten var kommet mellem bundkar og beskyttelsespladen under motoren, og at et vip af motoren havde hamret bundkarret ned i stenen, hvorved der f.eks. var gået hul, eller sugerøret til oliepumpen måske var mast.

En anden teori lød på at der var sket så stort et vrid, at blokken var flækket.

Ingen af delene var korrekte, men den første teori er dog ganske tæt på virkeligheden. På billedet kan årsagen til miseren ses – selve bundpladen sidder på en ramme, og er fastgjort med bræddebolte grundet deres flade hoved. Disse bolte er tydeligvis lidt til den lange side, og det defekte ophæng har gjort det muligt for motoren at vippe nok til at bundkarret er blevet punkteret af boltenden.

Nu står den så på renovering af motoren, samt en eller anden form for forbedring af bundpladsen så vi ikke får den serie af hændelser igen. Dødt motorophæng er ikke sjovt, men noget mere o
verkommeligt end dødt ophæng OG død motor.

 

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>