Golf’ens lyddæmpende asfaltbeklædning indvendigt i bunden af bilen var begyndt at irritere. Dels ville jeg gerne sømsvejse samlingerne, dels var det ikke pænt at se på.
Efter at have brugt en hel aften på at afrense fodrummet i førersiden med varmepistol, spartel og store mængder petroleum, var jeg godt og grundigt træt af det asfalt, og yderligere arbejde med varmepistolen var ganske enkelt ikke noget jeg gad.
Jeg vidste at profferne bruger flydende kvælstof når der skal afrenses for undervognsbeskyttelse, asfalt, kit osv. – det fryser -273 grader, og derfor bliver asfalt osv. så hårdt at det kan slås af med en hammer.
Flydende kvælstof er imidlertid ikke ret nemt at skaffe i Danmark, men det er tøris derimod, som beskrives som den næstbedste metode, da det “kun” er -80 grader.
Så 20 kg. tøris blev indkøbt – og vær ikke bange – prisen er absolut overkommelig.
Metoden virkede over al forventning – et lag tøris blev spredt ud i bunden af bilen, og efter ca. 30 minutter var asfalten mere end hård, og jeg gik i krig med en spidshammer. Det sprang af i store flager så det var en ren fornøjelse.
Efter lidt aftørring først med petroleum for lige at tage det allersidste, og en affedtning med fortynder, var jeg klar til at lukke diverse inspektionshuller permanent. Herefter fik hele bunden en ordentlig gang Hammerite glat finish i hvid – naturligvis et mareridt at holde, men det er stærkt, og det var på lager.
Leave a reply