Bilen langt om længe klar – nu mangler bare kørerne

Golfen er langt om længe blevet klar.

Gearkasseoperationen tog en lidt rum tid, da der var mas med nogle lejer og lidt andre ting, men den er blevet sat sammen, og kører fint.

Faktisk har den kørt i snart en måned nu, men kørerne kniber det mere med – der er simpelthen en masse ting i vores kalendere som falder sammen med løbene. Dårlig timing…

Den dårlige timing fortsætter så, for vi havde en ide om at ville køre f.eks. 2 DM’er, evt. et udenlandsk løb som f.eks. Ostsee Rally, og så en masse minirallyer. Men lige præcis de løb, ligger oven i hinanden og/eller oveni nogle private ting som er nødt til at have første prioritet.

Vi har så været lidt i tænkeboks, og planen er pt. at få kørt et par svenske rallies i stedet for minirallierne og i hvert fald det ene DM. Derudover vil vi nok køre DM6 til november – det venter vi os meget af.

Til at få den nye gearkasse ind under huden, napper vi selvfølgeligt også et par sprint – Yokohama Øst og Gammelrand er på tegnebrædtet.

Den præcise kalender er ikke på plads endnu, men vi tager muligvis et Klubrally Light 1. juni som første opvarmning, og ellers Yokohama Øst i Rønnede d. 9 juni. Der kommer selvfølgeligt mere info her på siden når planen er på plads.

Dagen i dag bød i øvrigt på en effektmåling på rullefelt – den første i de 11 år jeg har haft bilen, og på de tre motorer/opbygninger den har haft.

At sige at jeg var noget spændt og nervøs, ville være en underdrivelse. Med ganske få undtagelser er al motortuningen – som resten af bilens ombygning – hjemmelavet i garagen. Herunder er portningen af topstykket foretaget på en meget low tech måde, og her er alle muligheder for at ødelægge tingene.

Men det gik ganske godt… første rulning sagde lige under 170 hk, og med lidt ekstra tænding (som stadig er ganske konservativ), sagde den 173 hk. Forskellen lægger jeg ikke for meget i – der kan være lidt i nogle vibrationer at dømme efter kurven, men 173 er trods alt 173.

Inden rulningen havde jeg en holdning om at alt over 150 hk var godt, alt over 160 ville jeg være vildt tilfreds med. Da de første 170 var hjemme på et map lavet af en autotuning på vejen + lidt finpudsning i hånden, var jeg ganske lamslået.

Momentkurven var også aldeles hæderlig. 170 nm blev det til, og indenfor det område hvor motoren skal ligge når der køres til – særligt med den nye gearkasse – så er den more or less pandekageflad. Faktisk er der mindst 150 nm. til rådighed fra omkring 4000 rpm og hele vejen til 7500 rpm – jeg har ikke vildt meget at sammenligne med, men for dens trim-niveau og status som hjemmebyg, er jeg ganske stolt.

Ulempen er dog så klart at der nu ikke er nogen undskyldninger – vi skal kunne følge rimeligt godt med – det er et spørgsmål om stram wire :).

En lille videomontage af første rulning kan ses i dette post.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>