Renovering skrider planmæssigt fremad

Der er stadig planmæssig fremdrift i renoveringen af motoren, men det tager jo lidt tid når det kun er aftener der kan bruges, og der også er andre ting der skal laves.

Men i går blev topstykket lagt på og spændt ned, og finjustering af knasterne gennemført.

Der mangler ganske lidt finish rundt omkring på motoren, førend den er klar til at få monteret kobling og svinghjul og derefter blive parret med gearkassen. Og så er den jo klar til at kaste ind på plads.

Inden den skal på plads,...

Læs mere

Motorrenovering undervejs

Så er motorrenoveringen godt i gang.

Som det kan ses af billedet, så er motoren blevet hevet ud her til aften, og den er blevet adskilt og skaderne opgjort.

Første plejlleje der blev adskildt var nr. 3, og stor var lettelsen da det kunne konstateres at sølen på krumtappen så fin ud. Det var desværre en stakket frist, for de tre andre plejlsøler skal enten slibes, eller der skal skiftes krumtap.

Hovedlejerne har ikke lidt overlast, men bliver selvfølgeligt skiftet alligevel.

Stemplerne l...

Læs mere

Årsag til havari konstateret

Så er udlandsferien overstået, og der er blevet tanket op til at kigge nærmere på motorhavariet og dets årsag.

Forinden var der blevet spekuleret lidt i at et knækket motorophæng kunne være stedet hvor problemet var startet.

En teori løb på at en sten var kommet mellem bundkar og beskyttelsespladen under motoren, og at et vip af motoren havde hamret bundkarret ned i stenen, hvorved der f.eks. var gået hul, eller sugerøret til oliepumpen måske var mast.

En anden teori lød på at der v...

Læs mere

Motorhavari og kalenderændringer

Gårsdagens deltagelse i NCC Rally Masters var ikke just en succes. Det kostede faktisk en motor.

Ud over at være pænt skuffede, så betyder det også at vores varslede deltagelse i Fårvang Rallysprint om små 3 uger, er aflyst.

Det har betydet opdateret af kalenderen og så er der naturligvis en (deprimerende) beretning fra Gammelrand.

Læs mere

NCC Rally Masters 2014

Æv, æv, og atter æv – således kan NCC Rally Masters nok nogenlunde summeres for os. Dagen startede ellers med bravour, men det gik hurtigt ned af bakke.

Vi var tilmeldt klasse 2 som indeholder Grp. E biler over 1600 ccm., og havde med nogle panderynker studeret deltagerlisten. Der var en del tunge folk at bide skeer med, og vi havde umiddelbart ikke snuden oppe efter podieplaceringer, men ville selvfølgeligt lægge os i selen.

Som noget nyt havde KOMO valgt at indlede med en tidstagning på ...

Læs mere

Så er kalenderen opdateret

Så er det endelig lykkes at få kalenderen for resten af året puslet på plads.

Vi har tidligere “truet” med at vi ville deltage i nogle svenske løb, men det har simpelthen ikke kunnet lade sig gøre. Vi har dog fået plads til to minirally og et DM-rally, så der bliver lidt af “det rigtige”.

Derudover er det planen at køre de næste to Yokohamamesterskab, og hvis vi kan komme til start der, så har vi også kvalificeret os til finalen, som i år er på Sjælland, og derfor helt oplagt.

De...

Læs mere

Pokaler i årets første løb!

Vi deltog tidligere på måneden i sæsonens – for os – første løb. Det gik så fint at vi fik nogle pokaler med hjem.

Det er blevet fejret med et nyt layout på sitet her – så når du er færdig med – forhåbentlig – at nyde det, så smut over og læs beretningen fra Yokohamamesterskabet Øst – 2. afd.

Læs mere

Gearkasse

Gearkassen på Golfen er lidt af en bastard.

Der har hidtil været kørt med en 2Y gearkasse fra en 16V, med en 4,64 motorsportsgearing og Quaife-differentiale. Den tjente os godt i mange år, men led af et forfærdeligt lavt 1. gear. Fra fabrikken er det faktisk ret lavt, og med 4,64 gearing (standard er 3,62) bliver den umådeligt lav. Faktisk så lav at det næsten var lige meget – selv til klubrally blev det kun brugt til at sætte i gang med.

I forbindelse med vores første DM-afdeling led g...

Læs mere

Motor generelt

Motoren er en 1.8 liters 16 ventilet VW motor, kode PL.
I sit nuværende grp. E-trim er specifikationerne som følger:

  • 52 mm. indsugningsmanifold (den store variant),
  • Original udstødningsmanifold
  • Portet topstykke, planet for højere kompression
  • Catcams 279/268 knaster
  • Justerbare knasthjul (både rem og begge kædehjul)
  • Afbalanceret krumtap/trykplade/svingningsdæmper
  • Lettet svinghjul
  • Wasted spark tænding (ingen fordeler)
  • Elektronisk motorstyring – fuldt programmerbar

Ydelsen målt til lidt over 170 hk og 170 nm.

Læs mere

Motorstyring

Til at styre motorens indsprøjtning og tænding, er der monteret en MegaSquirt motorstyring. MegaSquirt er en byg-selv indsprøjtningscomputer, som er ganske veludstyret på features, med den rette firmware i er den faktisk en komplet motorstyring der kan styre både indsprøjtning og tænding, er fuldt programmerbar, osv.
Prisen er utroligt lav – ca. 1500 kr. for et samlesæt, og fra omkring 2000 kr...

Læs mere