Spjældhuse

I skrivende stund er spjældhusene ikke monteret, da Golf’en kører i Grp. E hvor udskiftning af indsugningsmanifold ikke er tilladt. Men i sin tid har bilen kørt i Grp. H, og her var nedenstående monteret.

Det har længe været en drøm at få spjældhuse på Golf’en – også med den gamle 8V motor. Den gang måtte det opgives på grund af pladsproblemer, men det havde bidt sig fast.

Ikke fordi der nødvendigvis er det helt store behov effektmæssigt, og indsugningen er ikke det første ste...

Læs mere

Motorophæng

Da vi startede med at køre klubrally i Golfen, havde vi i noget tid problemer med at det var lidt svært at skifte gear når bilen drejede. Det var i første omgang blevet slået hen med at særligt 1. gear kan være svært at ramme på langt de fleste biler, hvis ikke den står helt stille.
Men det skulle vise sig at motoren kunne rykke sig en hel del i de originale motorophæng, så det blev så småt overvejet hvad der kunne gøres.

Inden SM5-2004 blev det konstateret at problemet ikke kun...

Læs mere

Afrensning af bund

Golf’ens lyddæmpende asfaltbeklædning indvendigt i bunden af bilen var begyndt at irritere. Dels ville jeg gerne sømsvejse samlingerne, dels var det ikke pænt at se på.

Efter at have brugt en hel aften på at afrense fodrummet i førersiden med varmepistol, spartel og store mængder petroleum, var jeg godt og grundigt træt af det asfalt, og yderligere arbejde med varmepistolen var ganske enkelt ikke noget jeg gad.

Jeg vidste at profferne bruger flydende kvælstof når der skal afrenses for...

Læs mere

Seler

Selerne der kører med er 3″ 6-punkts Beltenick med drejelås som foreskrevet af reglementet. De eneste af bilens originale forankringspunkter til seler som benyttes, er de to i hver siden for foden af B-stolpen. Det tilsvarende på midten af bilen findes ikke på en Golf 2, da det er en del af sædekonsollen, og der skal tilføjes punkter til skridtselerne. Til skulderselerne skal visse vinkler overholdes – særligt når vi kører med HANS som er påkrævet til MR og DM – og derfor er skulderstropperne monteret på et tværelement i et form af et rør mellem de bagerste tårne. Her er de sideværts sikret med clamps for at sikre at krav til afstand mellem stropperne altid holder.

Læs mere

Sæder

Sæderne er i skrivende stund et sæt Beltenick Grip. Modellen er en sidemonteret type med glasfiberskål med “ører” til ekstra beskyttelse af hoved og nakke ved eventuel sidekollision.

Sæderne er monteret på aluminiumsskinner der er boltet direkte i bunden med de foreskrevne og påkrævede forstærkningsplader.

Bilen har tidligere været udstyret med tværelementer mellem paneler og kardantunnel, men ved en opdatering blev det besluttet at bolte direkte i bunden.

Læs mere

Bundplade

I forbindelse med et løb fortalte tillægsreglerne at bundplader kraftigt blev anbefalet.
Indtil da havde Golf’en i adskillige sæsoner aldrig været udstyret med sådan en krabat, men den har været på ønskelisten længe – der har bare været andre prioriteter. Men nu måtte det være…

Så sådan et dyr er blevet fabrikeret.

Grundlæggende er der tale om 25x25x2 mm. firkantrør som en ramme, og selve pladen i 5 mm. aluplade.

Designet var lavet udfra en betragtning om at en decideret “s...

Læs mere

Fjederben

Benene er med gevindjustering, og 60 mm. fjedre, som er målt ved op-og-stå-og-måle-metoden, til at være omkring 300-320 pund/tomme, hvilket må siges at være glimrende.

Benene er specielt egnede til rally, da stempelstangen er ikke mindre end 40-45 mm. tyk, mod standard ca. 14 mm. Standard holder da heller ikke – vi bukkede stangen på en standard Gabriel gasdæmper til det første løb. Ikke så heldigt når det begynder at gå stærkt.

Benene manglede den øvre fjederskål, samt tårnlejer...

Læs mere

Hjulvinkler

Da en rallybil oplever en del tæv på undervognen, samt er skildt og samlet tit, er der masser af behov for at kunne udmåle diverse hjulvinkler.

Man kan naturligvis køre på værksted hvis man ikke arbejder sådan et sted, men det bliver hurtigt lidt dyrt og ikke mindst upraktisk.

For os uden direkte tilknytning til et værksted, og som bare skruer hjemme i garagen, kan man dog godt klare sig ganske godt, for ganske små penge.

Camber

Til at lave målinger af camber har jeg lavet et lille inst...

Læs mere

Bremser

Golf’en er foran monteret med 280×22 mm. bremser fra en Golf 2 G60. Med de rette spindler er det direkte bolt-on – man skal bare huske den tilhørende hovedcylinder.

Skiverne er Brembo Max, og klodserne er Ferodo DS2500 som er en semi-race klods. Ikke helt egnet til gadebrug, men heller ikke all out race.

Bagtil er monteret standard skiver som der nu er på en GTI med tilhørende calipere...

Læs mere

Bærearme

Bærearmene på en Golf 2 udmærker sig ikke ved at være bygget specielt solidt – slet ikke med uoriginale eftermarkedsdele. Så eftersom at de oplever en del misbrug i form af stød, etc., kan forstærkning være nødvendig, som vist på billederne.

Som bøsninger bruger vi PU-bøsninger, som er nemme at have med at gøre. Vi har før kørt med kugleled, men synes at det var noget besværligt at vedligeholde.

Læs mere