Gearkasse

Gearkassen på Golfen er lidt af en bastard.

Der har hidtil været kørt med en 2Y gearkasse fra en 16V, med en 4,64 motorsportsgearing og Quaife-differentiale. Den tjente os godt i mange år, men led af et forfærdeligt lavt 1. gear. Fra fabrikken er det faktisk ret lavt, og med 4,64 gearing (standard er 3,62) bliver den umådeligt lav. Faktisk så lav at det næsten var lige meget – selv til klubrally blev det kun brugt til at sætte i gang med.

I forbindelse med vores første DM-afdeling led gearkassen overlast og måtte adskilles. Vi fik her klaret os uden 1. gear, så vi havde lidt fornemmelse for behovene.

Det ville næsten ikke være til at bære at åbne kassen uden at lave en opgradering, men gearkassedele er dyre, og vi er nærige, så det var ikke sådan lige. På den anden side er det et område der betyder umådeligt meget for en rallybils evner.

Det næste problem er at gearkassen er af 020-typen som Golf 2 kom med. Dem findes der ikke ret meget grej til – og meget af det der findes er 6-trins gearsæt, noget vi ikke kan montere i gruppe E.

Alternativt skulle vi skifte til en 02A gearkasse fra Golf 3. Dem findes der meget til, men så skulle der også skaffes nyt differentiale osv. – det blev lidt for pebret.

En masse research bragte os dog på sporet af MTS Motorsport i Tyskland. De laver alskens lækkerier til VW gearkasser, i mange forskellige prislejer. Her fandt vi at man kan bestille modificerede 3., 4. og 5. gear til en 020 gearkasse.

Yderligere lidt beregninger viste at det er muligt at sammensætte en gearkasse af en gearing fra en dieselmodel (den er ikke ret dyr), samt nogle nøje udvalgte 3., 4., og 5. gears udvekslinger, som rent udvekslingsmæssigt er meget tæt på MTS’ eget dogbox sæt. Den eneste forskel er faktisk at 1. gear stadig er lavt, men grundet skiftet til diesel-gearingen, så er det i praksis ikke så lavt som vi havde med 4,64-gearingen.

Vi stod med andre ord med en mulighed for at bygge en “rimeligt god” gearkasse, for en MEGET god pris. Selvom at 1. ikke var så optimalt som med et rigtigt racing gearsæt, så ville selv det faktisk være en forbedring over hvad vi havde haft.

Så der blev slået til, og i løbet af vinteren 2013/2014, blev lavet en fin gearkasse, som har forbedret bilens formåen ganske godt.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>