Hjulvinkler

Da en rallybil oplever en del tæv på undervognen, samt er skildt og samlet tit, er der masser af behov for at kunne udmåle diverse hjulvinkler.

Man kan naturligvis køre på værksted hvis man ikke arbejder sådan et sted, men det bliver hurtigt lidt dyrt og ikke mindst upraktisk.

For os uden direkte tilknytning til et værksted, og som bare skruer hjemme i garagen, kan man dog godt klare sig ganske godt, for ganske små penge.

Camber

Til at lave målinger af camber har jeg lavet et lille instrument.

Det består af ca. 50 cm. firkantrør med en stump fladjern i den den ene ende, samt to stykker i den anden ende. I dette rør er der to huller til at montere røret, og en M12 møtrik med en bolt i til justering.
På røret monteres et vaterpas med et passende gummibånd (jeg bruger en af de gamle O-ringe der holdt den originale luftfilterkasse).
40 cm. fra enden af røret er streget et fixpunkt op med en ridsespids – dette blot for at sikre ens målinger.
Instrumentet boltes fast på hjulnavet, og med f.eks. skydelære udmåles en afstand ved 40 cm.-mærket, der passer med den cambervinkel man ønsker. 2,5 grader er f.eks. 17,5 mm. For andre vinkler, kan dette regneark downloades.

Herefter er det blot at justere camberen på de måder man nu måtte have til sin rådighed på den pågældende bil. På GTi’en er det med knastbolte i påspændingen mellem fjederben og spindel.
Når libellen (boblen i vaterpasset) er lige midt mellem stregerne, er den ønskede cambervinkel ramt.

Sporing

Sporing klares efter snore-princippet (man kan evt. Google “string alignment” og få masser af hits og forklaringer), som er ganske præcist, og rent faktisk laver en reel 4-hjulsudmåling.

Her benyttes de fire bukke som normalt støtter bilen når den er oppe i luften uden hjul på. På disse sidder et par beslag som holder en U-jernsprofil (faktisk noget til nogle reoler som kan købes i et hvert byggemarked).

Der er en sådan U-jernsprofil i hver ende af bilen, hver især holdt oppe i rette højde af to bukke. Profilerne har nøjagtigt lige langt mellem hvor snorene monteres, og ved at måle mod hjulnav, kan snorene placeres præcist parallelt med bilen, og hjulene efterfølgende justeres ind så de løber parallelt med bilen og hinanden.

Sammen med regnearket ovenfor, kan man fifle med forskellige toe-indstillinger.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>