Motorophæng

Da vi startede med at køre klubrally i Golfen, havde vi i noget tid problemer med at det var lidt svært at skifte gear når bilen drejede. Det var i første omgang blevet slået hen med at særligt 1. gear kan være svært at ramme på langt de fleste biler, hvis ikke den står helt stille.
Men det skulle vise sig at motoren kunne rykke sig en hel del i de originale motorophæng, så det blev så småt overvejet hvad der kunne gøres.

Inden SM5-2004 blev det konstateret at problemet ikke kun skyldtes at de originale motorophæng er bløde, men at gearkasseophænget var decideret defekt – det var simpelthen gået fra i vulkaniseringen.

Det kunne selv sagt ikke nytte noget, så fabrikationen påbegyndte.

Det gamle ophæng var af en type der vel kan beskrives som en lodret gummicylinder der sidder ned i forbroen, og med et gevind i midten hvor motorens og gearkassens ophæng boltes fast.
Det rør med gevind sad imidlertid ikke fast i andet end ophængene mere, så ud med det.
Herefter blev bunden af det gamle ophæng skåret ud, og alt det gamle gummi blev skrabet, skåret og brændt ud.
Herefter var der en “skal” tilbage som stadig passede ned i forbroen.
Herefter blev der tilpasset et stykke 1″ vandrør så det nogenlunde passede i længden til “skallen”, og det blev rettet af indvendigt på drejebænken – dette rør blev så svejst fast i skallen.
Dernæst blev der lavet en stor nylon bøsning i to dele, som passede ind i røret, og dette kunne så spændes sammen med en lang bolt. Voila – et styk nyt motorophæng.

Gearkassearmen har er lidt svag på Golf’erne, så en forstærkning måtte være på sin plads.
Et stykke 25x25x2 mm. firkantrør blev tilpasset, og svejset ovenpå.

Da gearkasseophænget blev monteret, blev der lidt tvivl om hvorvidt det forreste motorophæng var stift nok, så det blev til en hurtig beslutning om at lave et ny her også.
Første version blev til med inspiration fra ophæng i massivt alu, som kan købes til en Golf 2, så nylon burde ikke være nødvendigt. Ikke mindst fordi den tværstiver som det forreste ophæng sidder på, er boltet fast til vangerne med gummimellemlæg – så kan det give sig lidt der.
Som med gearkasseophænget blev det originale ophæng også brugt som grundlag for det nye forreste ophæng – ikke mindst fordi det er et krav til Grp. E.
Originalt består det af en stor jernklokke med en dælens masse gummi i, samt befæstigelser i hver ende af denne.
Her blev klokken ganske enkelt skåret væk, og erstattet af to stykker jern. Et stykke ø40×3 mm. sømløst rør (samme som til bure osv.), med et stykke 25x25x3 mm. firkantrør inden i. Alt er fuldsvejst sammen, og top og bund fra det originale ophæng har fået diverse forstærkningssvejsninger ved samme lejlighed.

Senere måtte dette ophæng dog opgive. Det blev simpelthen revet fra hinanden. Der blev forsøgt med en gummiklods fra en Escort Mk II, men det holdt endnu kortere. Herefter blev fabrikeret et helt andet design – nu en liggende bøsning i nylon med en gennemgående bolt, og noget generelt meget kraftigt materiale.

Sidste ophæng – bag på motoren i passagersiden – fik til sidst også en overhaling. Her er også tale om en stor nylonbøsning monteret mellem de originale beslag.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>