Så fik vi kørt NCC Rallysprint i Gammelrand – en klassikker der dog har haft pause i nogle år.
65 startende biler, vi var seedet 49 hvilket jeg nok mente vi kunne gøre bedre.
Gammelrand er berømt og berygtet for den del af prøven der er kendt som “Olievejen”, da hastigheden er rimeligt høj her, men vejen er samtidig ca. to hovedhår bredere end bilen på hver side, og underlaget er mildelst talt ujævnt. Læg dertil et meget svagt knæk ca. midt på, og man har en cocktail der praktisk talt ALTID kræver sine ofre.
2010-udgaven var naturligvis ingen undtagelse, for allerede på gennemkørslen inden de faktisk konkurrence-heats røg der en bil af – og jeg taler ikke bare om at den var ude og botanisere lidt… næh, næh – HELT af – og ikke mindst: rundt… de havde service lige overfor os, så vi fik talt lidt med dem og set nærmere på bilen, og vi taler nye skærme, klap, front/lygteopstilling og ikke mindst tag, etc. Surt må man sige…
Nåh, men vi kørte ud til gennemkørslen lidt stille og roligt og trak en mega kø de første par omgange. Årsagen til at lægge forsigtigt ud var dels at jeg gerne ville have skrevet nogle noter og tage det stille og roligt. Jeg har tidligere kørt Gammelrand for mange år siden som en del af et “manøvresprint”, og jeg huskede alt for tydeligt Olievejen, og havde ikke travlt med at skulle komme til skade.
Dertil kom så at Kim i dagens anledning var udskiftet – han kunne ikke deltage grundet arbejde, så højresædet blev udfyldt af en kammerat med overhovedet ingen rallyerfaring what so ever. Noter anede han intet om, og han kunne ikke passe Kim’s hjelm, så samtaleanlægget var der ingen hjælp fra – der var derimod krav til at bruge lungerne .
Gennemkørslen tog vi som sagt i rimelig ro og mag, men pressede da stille og roligt bilen mere og mere.
Til 1 heat var der dog kogt lidt mere op under temperamentet, og vi laver en tid på 3:17. Da heat 1 havde startrækkefølge omvendt af seedningen, var vi ret tidligt ude på prøven, og arrangementets speaker var vist lidt overrasket over tiden. Den rakte til en 29. plads på det tidspunkt, og det betød at vi skulle starte noget senere til 2. heat, da man konstant havde startrækkefølgen omvendt efter placeringerne i generelklassementet i løbet af dagen.
Det fungerede perfekt må jeg sige, og gav spænding til det sidste i toppen af feltet.
Mellem 1. og 2. heat kom der så noget regn, og da vi kører ud på prøven til 2. heat, drypper det endnu noget. Alles tempo daler i den tunge ende af feltet – for særligt enden af Olievejen er noget våd trods adskillige gennemkørsler. Vi laver her 3:21, og forbedrer således ikke.
Med til historien hører dog at vi i heat 1 på sidste tur ned af Olievejen nær var røget af ruten. Bagenden hopper vildt og vanvittigt derned af – for sådan er underlaget – men på den tur var modet højt – indtil det begyndte at blive liiige spændende nok og bagenden var lidt over det hele.
Det kan næppe afvises at den oplevelse fra 1. heat sad i hovedet til gennemkørslen på 2. heat, og derfor også har spillet lidt ind på hastigheden.
Herefter er der en relativt lang pause, og banen når nu at tørre op. Vi har fået mere blod på tanden efter den lidt pauvre tid i 2. heat, og giver god gas i 3. heat. Det bliver lidt mere sidelæns på gruset og det hele, og vi sætter en fin 3:16 tid – så vi ligger stabilt på 29. pladsen – men der er kort både op og ned – under 1 sekund.
4. og sidste heat er finaleheatet, og da løbet køres på den måde at 4. heat altid tæller, og de 2 bedste af de 3 første heats bruges som tællende, er vi jo godt stillet ved at have lavet en god tid i heat 1, når nu vejret var mod os i heat 2.
Vi forbedrer endnu en gang en snas, og kører en lav 3:16 tid. Faktisk gør vi det så godt at vi haler ind på en Mitsubishi Evo et-eller-andet-af-nyere-dato… Nærmere undersøgelse har vist at vi generelt ånder ham i nakken eller er bedre i alle fire heats. Det kan vi ikke klage over.
Da alting er gjort op ender vi med en meget tilfredstillende 27. plads generelt, og 11. i den ret hårde klasse 3 for Grp. A, og DK-biler over 1600 ccm. Bilen ER blevet monteret med standardindsugningsmanifolden og mangler bare standardudstødningsmanifolden og katalysatoren for at overholde Grp. E-reglementet, hvilket havde placeret os i klasse 2. Her ville vi være blevet nr. 8.
Klasse 2 til dette arrangement indeholder dog også Grp. A og DK-biler under 1600 ccm. – herunder f.eks. Suzuki Swift Maxi og deslignende meget potente biler. Nåh, sådan er der jo så meget med klasserne, og det er aldrig helt optimalt det hele jo – men hva’…. vi er endnu en gang godt tilfreds med placeringen i forhold til vores budget i hvert fald.
Video fra første heat
Video fra andet heat
Video fra tredje heat
Video fra fjerde heat
Ekstern video af Sverbæk
Leave a reply