SAS Jubilæumsminirally 2013

Årets første “rigtige” rally for LB Rally Team, blev SAS’ 50 års jubilæumsrally. Et minirally der blev afviklet – ikke overraskende – i Slagelses omegn.

Det var faktisk ret præcist 1 år siden (minus en dag) at vi sidst havde kørt et minirally – nemlig Gråsteen Minirally d. 8/9-2012 – så der var lige lidt rust der skulle af.

Vi ankom i sjældent god tid på servicepladsen og fik stillet op, og så fulgte ellers det sædvanlige forløb med udlevering af papirer, klistermærker osv., teknisk kontrol, licenskontrol og notekørsel. Da alt det var overstået var vi ellers klar til start, og vi fik iført os tøjet, og var klar til de 2 gange 3 prøver som dagen stod på.

Prøve 1 var en helt enormt fin gennemgående prøve, der startede i et lille skovstykke med nogle gode toppe, sving osv., ude af skoven kom man ud på et åbent stykke med et hop, flere toppe, mere skov og så ellers slut godt ude på en mark. Det var som sagt noget tid siden, så der blev kørt lidt konservativt, men tiden var vi sådan set tilfredse med – vi lå nogenlunde midt i klassen og feltet som sådan.

Prøve 2 var noget til den korte side – køretiden var omkring de 2 minutter for de fleste, men den var nu også meget sjov med et grusstykke til sidst på prøven.
Vi havde dog en defekt ca. midt på, hvor bilen bare overhovedet ikke trak. Vi måtte køre ind til siden på prøven, og konstaterede en vældig stank af benzin. Kort tids fejlfinding afslørede at dysebroens ene monteringsbeslag var knækket i svejsningen (igen), og clipsen der holder dysen til broen havde ikke kunnet holde dysen fast mod trykket i længden. Dysen var derfor trykket ned mod manifolden og broen op, og resultatet var så at der kom benzin ud ved samlingen.
Hurtig fejlsøgning og kreative tanker fik monteret clips og dyse korrekt igen, og broen blev fikseret ned mod manifolden med en af remmene der holder reservehjulene (der er heldigvis to, så de lå ikke og hoppede rundt i bilen). De nærmere detaljer af reparationen kan ses i galleriet herunder.
Vi var blevet klar til videre færd på ganske få minutter og skulle bare afsted. Men det viste sig ikke at være helt så nemt. Vi var nemlig kørt ind til siden ved en official, og han insisterede på at vi ikke bare måtte køre ud. Opkald til prøvechefen over radioen var ikke bedre i første omgang. Vi blev mere og mere frustrerede, og den kære official følte sig vist også ganske presset af et kamplystent rallymandskab der ikke var interesserede i en tidsstraf hvis det kunne undgås. Der fulgte en lidt ophedet debat, men som det huskes så holdt begge parter sig fra ukvemsord – men enige var vi ikke.
Efter nogle minutter fik vi dog lov til at køre, og så gik det ellers derudaf og i mål. Grusstykket var ganske underholdende, men som altid med sådan noget, så var det jo aaalt for kort.

Nu var vi ganske pressede på tid for at nå næste tidskontrol – der var i forvejen ikke meget at give af på transportstykkerne, og nu var det helt håbløst. Ved prøve 3 havde man dog forståelse for situationen, og vi fik tidsstempel som var vi ikke kommet for sent – vi var tilbage i kampen med minimering af tidstabet, omend løbet da placeringsmæssigt var kørt for os.

Prøve 3 var en art rundbane – men ganske lang, og udlagt på en sådan måde at man kørte under 2 omgange på den. Der var en fantastisk god blanding af lange bløde kurver og brede lige stræk, og mere smalle snoede stykker med toppe osv. Rigtig fin prøve, og vi gjorde det bedste vi kunne.

Nu fulgte service og den midlertidige reparation af dysebroen blev forstærket med knap et par håndfulde strips, der blev tanket på både bil og mandskab, og pludselig var det tid til at skulle afsted igen.

Nu fulgte gentagelser af nøjagtigt samme prøver på samme måde som det som regel er, og vi følte virkeligt at vi havde fart i hjulene. Der blev stolet betragteligt mere på noterne i de blinde sving, og vi forbedrede da også noget.

Prøve 5 fik nu kørt uden stop på midten, og der var bestemt noget for husarerne på grusstykket hvor vi brugte en del tid med siden til.

Rundbanen på prøve 6 havde vi også mere fornemmelse for, og igen var der stor tillid til noter og deres levering.

I mål kunne vi konstatere ganske ok tider for os der ikke har meget erfaring med “rigtig” rally efter noter, og bortset fra problemet med dysebroen kørte bilen bare alle tiders. Defekten gjorde dog at vi dumpede ned til sidst i klassen, men sådan er det.

Der er onboard video fra SS1 og SS3 herunder, samt video fra SS2 og SS6 udefra af TM Photo – vi er ved 2:50 og 9:05 – lyden fejler i øvrigt ikke noget synes vi.

Onboard fra SS1

Onboard fra SS3

Ekstern video fra TMFoto

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>