Sommeropdatering

Det går pludselig op for mig at vi slet ikke – her på siden i hvert fald – har berettet om hvad der skete til Anderup El Minirally på Fyn.

Det sidste indlæg handler om at vi satsede på at bliver klar, efter vores noget trælse start på sæsonen i Yokohamamesterskabet – men det er kun på Facebook-siden at vi har underholdt om resultatet heraf.

Derudover er det vist også på tide med en generel opdatering på planerne for anden halvdel af sæsonen.

Anderup El Minirally gik af bagdel og nøgler til må man sige – og havde alligevel elementer af fede ting – detaljerne er som altid i beretningen.

Efter at have slikket sårene, er der gået noget tid med at undbedre problemerne, samt lave et par andre forebyggende ændringer.
Selvom den slags naturligvis er farlige, for “if it works, don’t fix it”, så var i hvert fald en af dem nødvendige.

Dels var der behov for en anden løsning på gevindstag til hjulene, end “iskrueningsmodellen” som var blevet implementeret vinteren over.
Vi skulle tilbage til den model der er presset i, men det kræver to nye hjulejer – men sådan måtte det altså være. Det kan ikke nytte noget at vi risikerer at tabe hjulet på en rallyprøve. Det er både farligt og dyrt.

Derudover var der behov for at se på alternativer til tårnlejerne. Gennem årene har de fået så mange tæv at pladerne de sidder i er blevet meget deforme, og efterhånden med for stor risiko for at de kunne smutte ud.

Lejerne var monteret på oversiden af tårnet, og var således alene afhængige af fire bolte for at blive hvor de var.

Sædvanligvis monteres den slags under tårnet, men der var på et tidspunkt taget en beslutning om at det nok var smart at køre uden hjælpefjedre på dæmperne, og givet længden på fjedrebenene, måtte befæstigelsen flyttes over tårnet, for at ramme den rigtige ridehøjde.

Den beslutning er ved samme lejlighed blevet revurderet, i et håb om at inderste hjul i et sving, måske bedre kan få lidt vejkontakt hvis det kan “falde ned” længere end den normale ridehøjde. Det vil også hjælpe på differentialets vilkår.

Der er derfor monteret hjælpefjedre igen, og tårnlejerne er nu flyttet på undersiden af tårnet. Konsollerne er helt nylavede, i meget kraftigere materiale, og i det hele taget er det hele blevet “bøffet op” en hel del.

Nu går vi så bare og venter spændte. Egentlig skulle vi have kørt Minirally i her d. 22. august på Sjælland, men det er blevet flyttet til d. 15. – det er desværre lige midt i et bryllup som jeg har sagt ja til at deltage til (og også gerne vil) – så det må droppes.

I september har vi masser af muligheder – herunder gik vi en overgang og legede med at køre Ostsee Rally i Tyskland. Der var indhentet lidt info, men DM4 i Juelsminde ligger weekenden efter, og vi vurderede at vi næppe kunne køre begge løb, og i så tilfælde ville vi hellere støtte det danske.

Næste gang vi skal i action er derfor d. 12/9, hvor vi vil deltage i fjerde afdeling af DM.

Ellers må man muligvis bemærke at vi faktisk har landet os en sponsor – vi byder velkommen til Autodele24, og siger tak for støtten.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>