Shakedown blev det ikke til i 2011, da “vores” shakedownløb i form af et Klubrally light hos KOMO desværre blev aflyst – så det var lige på og hårdt i ilden hos BMC til årets første afdeling af Yokohamamesterskabet.
Bilen havde egentligt været klar siden vi i 11 time blev forhindrede i at køre DASU finalen i efteråret 2010. Så der blev blot monteret slicks, og så var den potte ellers ude… næsten… et enkelt vinterhyggeprojekt var det blevet til, i det at bilen har fået totalt opdateret instrumentpanelet med nye instrumenter, kontakter lamper osv. Alt dette var ikke 100% færdig. F.eks. var blæser/varmeregulering ikke helt på plads, og var ikke blevet prioriteret da vejrudsigten til det sidste lovede tørvejr og varme indtil efter at løbet måtte forventes at være slut. Men mere om det senere…
Vi mødte op på Avedøre Holme som vi har erfaring med fra sidste år, og fik kastet os sammen med en masse andre Viking Autosport’ere, og fik ellers sat op, justeret dæktryk osv., og så var vi ellers klar til førermøde, teknisk kontrol, etc.
Til første heat mærkedes det tydeligt at det var årets første løb. Særligt første omgang var helt horribel. Det var svært at lytte til Kim’s noter, finde rette gear, håndstilling på rattet, etc. Men det er jo som at køre på cykel – man glemmer det aldrig helt, og de næste omgange blev straks meget bedre.
I forhold til hvor vi endte i klassementet, så var det dog ikke den mest jammerlige tid, men vi forventede i hvert fald at forbedre de 4:49:660 en del i heat 2.
Vi lavede ingen ændringer, men stod og holdt noget øje med vejret. For trods at vejrudsigten til det sidste lovede regn omkring kl. 18, så blev det mørkere og mørkere skyer, og efterhånden konkluderede vi at det nok var klogere at stole på hvad vi kunne se på himlen, end hvad DMI havde forudsagt dagen forinden. Hurtig konsultation af telefonen konkluderede da også at vejrudsigten nu pludseligt var ændret, og forudsagde regn omkring kl. 12. Så vi skyndte os at få kørt vores tur til heat 2.
Forbedringen var ganske hæderlig med 4:42:742, og vi så senere at det rakte til 24. generelt ved pausen, og ikke mindst lige nøjagtigt lidt foran Morten Rostock, hvilket vi var godt tilfredse med.
Men nu var gamet ændret en del, for det regnede ret så grundigt. Der var godt nok middagspause, og alt tydede på at regnen ville stå på i en halv til en hel time, så der var en vis chance for at regnen ville være hørt op til heat 3. I hvert fald inden det blev vores tur der. Men der var ikke på nogen måde udsigt til store mængder sol lige efter regnen, så det måtte forventes at det stadig blev en våd omgang.
Mere bøvlet var dog at der som nævnt ikke var på plads, så til gennemkørslen inden heat 3 måtte vi konstatere at noget måtte gøres. For trods en ret så ihærdig indsats med at holde os tørre så vi ikke afgav damp inde i bilen, så duggede det en hel del.
Et hurtigt fiks bestod i en stumpledning der blev monteret og fastgjort i stikket til blæserreguleringen, så der konstant var fuld skrald på blæseren. Herefter var der ingen problemer, og vi kørte til heat 3.
Vi kunne nu se at folk i ét væk kørte ind i diverse Hoffman-klodser og hvad det ellers kunne blive til, og det var i øvrigt første gang at vi skulle køre på semi-slicksene i regn, så der blev en del følen på tænderne.
Første omgang blev ikke så behersket som der måske blev sigtet efter, så vi indhentede ret hurtigt en anden bil på prøven. Han indhentede så igen en af vores klubkammerater der for det første debuterede i sprint, for det andet nok var lidt rystet efter at have ramt en af klodserne. Så lå vi ellers der som perler på en snor i ca. en kvart omgang, hvorefter vores klubkammerat fandt et godt sted at give plads. Nu jagtede vi fortsat Golf’en, men han var på sidste omgang, og vi var få sving før mål, så vi fik først frit løb da han kører ud.
Regn og trafik sætter selvfølgeligt sit præg på tiden, som bliver 5:17:488 – ikke prangende…
Sidste heat er vi godt klar, og når bl.a. at se vores klubkammerat Morten Rostock også komme i nærkontakt med en af de mange Hoffman-klodser lige efter start. Halvvejs konstaterer vi at vi umiddelbart kører hurtigere end Morten i dette heat, hvilket vi er godt tilfredse med.
Tiden siger nu 5:09:685, hvilket er nogenlunde tråd med vores placering.
Nu kan man jo spekulere i én uendelighed, men havde vi ikke haft trafik i heat 3, så havde vi nok været 4-5 sekunder hurtigere her. Det havde betyder yderligere 2 placeringer op – men sådan er der jo så meget. Resultatet er i hvert fald 6. i klassen, og 24 generelt, hvilket vi er rimeligt godt tilfredse med.
Ekstern video fra Sverbæk
Leave a reply