Yokohama 2 2010

En solbeskinnet søndag var det… men dagen var godt og vel startet liiidt bumpet.
Vi skulle til 2. afd. af Yokohamamesterskabet Øst – denne gang på “Avedøre Raceway” – også kendt som Avedøre Holme.
Golf’en var blevet læsset på trailer formiddagen før, alt værktøj var klar på værkstedsgulvet til at læsse – men Mondeo’en var ikke læsset da den om lørdagen havde gjort tjeneste i sin sædvanlige rolle som familiebil.
Så uret var stillet tidligt, da mødetid var fra kl. 8:00. Uret ringede da også – men så blev der lige sovet 45 minutter ekstra…
Nu kom der ellers fart på – bad, printe startkort, tjeklister, spænde trailer på, læsse værktøj etc. – alt overstået på rekordfart. Herefter afsted… nåh ja, Golf’en skulle da også lige tankes – ind og benz på. Efterhånden nogen panik og Kim blev gentagne gange forsøgt kontaktet pr. telefon – men heller ikke noget held her…
Problemet bestod i at Kim skulle skifte SIM-kort i sin telefon, og det gamle var ophørt med at virke noget før end antaget. Så vi kunne heller ikke komme i kontakt med hinanden, og klokken var halvsent…
Pludseligt fik vi så øje på hinanden, og så var problemet efterhånden løst. Golf’en blev smidt på pressenningen på servicepladsen, traileren parkeret, og så var vi ellers klar til førermøde, teknisk kontrol, osv.
Det blev overstået i god ro og orden, roen kunne falde over os, og så var det ellers bare at vente på gennemkørslen.

Gennemkørslen var vores første møde med at skrive vores EGNE noter. Vi har aldrig nået at øve det på vej, men vi opdagede at et sprint på mange måder er en rigtigt god måde at øve sig i det, da konsekvenserne af fejl er beherskede når prøven er så relativt kort og gentages flere gange.
Vi fik da også sømmet nogle fornuftige noter sammen, lavet lidt ændringer i løbet af de 3 omgange vi havde på gennemkørslen, og så var vi ellers klar.

Til YM1 havde vi kæmpet med for højt dæktryk i de første heats, så vi var lidt klogere – og gik faktisk lige en snas lavere i vores udgangspunkt til første heat denne gang. Vi var med andre ord totalt tændte og klar, og rullede til startlinjen omgivet af tilskuere – lidt pirrende – på den gode måde.
Starteren talte ned, og så var det ellers af-stig-afsted…
Der er endnu en gang lige noget tilvænning til de slicks – for dælen der er meget bid ift. gadedæk…. Vi laver en tid der hedder 4:44.126, og vi er rigtigt godt tilfredse med fornemmelsen i bilen – alt spiller…

Til 2. heat har vi sænket dæktrykket endnu en gang med 0,1 bar. Dels er det blevet noget op af dagen og dermed en del varmere, dels regner vi med at køre hårdere til i 2. heat når vi kender prøven – dels er vi stadig i gang med at eksperimentere med de slicks.
Endnu en gang giver vi godt med gas, og oplever faktisk at vi haler ind på Morten Rostock. Vi når dog aldrig at få det endeligt verificeret for desværre planter han Escorten i et skilt efter det “store” hop.
Blandt andet holder vi mere på i chikanen på langsiden ude på selve Stamholmen – ja faktisk kan vi ikke holde mere på, for den tages nu flat out, hvor der blev løftet lidt i første heat.
Vi forbedrer os rimeligt pænt med tiden 4:35.687. På servicepladsen konstaterer vi at dæktrykket ligger ca. 0,05 bar over hvad det var lige efter 1. heat. Trods at udgangspunktet var 0,1 bar lavere, har vi altså fået endnu mere varme i på 2. heat – en indikator af at vi har kørt hurtigere.

Nu er der så pause, banen bliver vendt, og der skal så ske en ny gennemkørsel, hvor vi laver nye noter, etc.
Prøven er nu lige en anelse længere, hvilket ses på tiderne.

Til heat 3 indhenter vi en Escort Mk II – han bremser liiidt vel tidligt synes vi nok, men på det krøllede stykke inde hos TEC er det nogenlunde lige. Han ryger dog i mål inden vi når at få problemer med at han er i vejen eller noget.
Tiden siger nu 4:41:069.

I sidste heat er der efterhånden meget få deltagere tilbage. Løbet har krævet en del buler og flere er udgået med tekniske vanskeligheder. Der er derfor god plads da vi ruller op til start, og vi kører fuld pedal i tiden 4:38.129.

Vi laver alt i alt en ret respektabel tid synes vi – taget i betragtning at bilen er 100% hjemmebygget, behersket tuningsgrad, og ikke mindst på behersket budget.
Vi ender rimeligt hæderligt på en 21. plads generelt ud af 45 gennemførte, 62 startende og 72 tilmeldte. I klassen – som er den ret ondskabsfulde klasse 2 som huser alle kit-cars, maxi-varianter etc. – ender vi på en 5. plads.
I mesterskabet betyder det at vi nu er delt nr. 5 i klasse 2 – ikke helt ueffent for en gammel Golf i vores debutantsæson i sprint.

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>