Yokohamamesterskabet Øst 2014 – 2. afd.

2. Pinsedag blev dagen for sæsonstart for LB Rally Team. Vi var lidt sent ude, men til gengæld skulle vi til start med en helt nylavet og ændret gearkasse som vi ventede os meget af.

Af samme årsag var det meget belejligt at løbet var 2. afdeling af Yokohamamesterskabet i Øst – et sprint er et godt sted at få testet tingene af.

I år stod det slag i Rønnede, en prøve vi aldrig har prøvet at køre før, så det var i sig selv også lidt spændende.

Opstilling osv. gik som det nu skulle, og udover at det var blevet overset at man i 2014 skal køre med værktøj til afmontering af sæderne monteret i bilen, så var der ikke noget at bemærke.

Heat 1

Spændte ruller vi til 1. heat – nu skal den ha’, og vi er nysgerrige på hvad den nye gearkasse kan gøre. Umiddelbart går det godt fra start, men efter ca. 1½-2 omgange, så begynder det – mildt sagt – at knibe med bremserne. De fader voldsomt. Bagpå er der masser af bremsekraft, så der må køres noget gelände med hjælp fra motorbremse og nedgearinger, ellers går det sidelæns med blokerede baghjul hver gang.

Årsagen er hurtigt identificeret, men at konsekvenserne var så store, er overraskende. Vi har generelt set kørt med Ferodo DS2500 bremseklodser – en rigtigt god klods med masser af bid, etc. Det har bilen været udstyret med hele vejen rundt. Men i forbindelse med nogle problemer med en utæthed i gearkassen og forskelligt andet, er der blevet skiftet til et sæt Brembo’er, som det ikke var forventet var lige så gode som Ferodoerne (som vi ALDRIG har haft problemer med), men som det heller ikke var forventet var så ringe som de var. Noget skyldes muligvis at Bremboerne ikke var kørt ordentligt til – men de havde dog kørt lidt (dog ikke i konkurrencesammenhæng). En anden mulig årsag er at Bremboerne ikke var et sæt deciderede (motor)sportsklodser.

Heldigvis var Ferodoerne med i bagagen, så vi havde et alternativ – de måtte på – en rimeligt smal sag trods alt.

Tiden rakte til 29. generelt på dette tidspunkt, og det var over 15 sekunder fra den næste i klassen – Chris Venning i Ford Escort RS2000 Mk 6.

3. plads er som bekendt lig med pokal (fordi vi er en del deltagere i klasse 7), så afstanden til nummer 4 er relevant. Her ligger Lars Haar i Peugeot 306 GTi, og vi har kun ca. et halvt sekunds forspring til ham.

Heat 2

Med nye (gamle) bremseklodser er vi klar til 2. heat, og vi finder her noget forbedring, da der trods alt kan kastes lidt bedre anker nu. Ca. 5 sekunder bedre. At det ikke er mere, skal dels ses i lyset af at vi render i at være i vejen for to biler. De er kun en anelse hurtigere end os på langsider, etc., så det er lidt besværligt at lukke dem forbi.
Derudover sker der det at ladelampen pludseligt tænder midt i dette heat – remmen er knækket viser det sig. Det koster lidt sidelæns midt i forvirringen, og lidt manglende koncentration mens der bliver spekuleret på hvad der så skal gøres.

Tankevirksomheden i bilen konkluderer dog at generatorremmen ikke driver vandpumpe eller servopumpe, så vi mangler sådan set kun strøm. Da bilen har et 60Ah batteri, og vi i øvrigt ikke skal køre transport, er det sådan set bare at holde på, og ignorere lampen.

I mål kan notere os at vi er rykket op på 26. pladsen generelt, og fortsat som 3. er i klassen – vi har udvidet forspringet med knap 3 sekunder, så vi nu er knap 3,5 sekunder foran – der er spænding om det.

Heat 3

Efter middagspausen er prøven vendt, og 3. heat skal køres. Vi ruller ud og ignorerer den lysende ladelampe, og er så ellers klar til kamp.

Dette heat er uden større forhindringer – dog kæmpes der stadig lidt med overbremsning på baghjulene, men det kan dog håndteres.

I mål har vi kørt os op på 23. pladsen generelt, og er fortsat 3. i vores klasse – nu med over 12 sekunder ned til Lars Haar. Chris Venning er dog over 48 sekunder foran os, så med mindre han får defekt, så kan vi ikke gøre det bedre end 3.

Heat 4

Fjerde heat køres efter samme opskrift som tredje heat – faktisk kører vi lidt langsommere. Måske er der kommet for meget varme i dækkene efterhånden – det vides ikke helt. Lars Haar forbedrer sig ganske vidst, men han er stadig langsommere end os, så vi haler yderligere fra. Vi slutter godt 16 sekunder foran ham, på 3. pladsen i klasse, og som 21. generelt.

Alt i alt en god dag, med god test – nu skal der fikses generatorrem og bagbremser – men der er allerede fornødenheder til dette på plads.

Onboard fra heat 2

Onboard fra heat 3

Onboard fra heat 4

Ekstern video fra TMFoto – vi er ved 2:53, 7:32, 7:49, 12:41 og 19:14

Én kommentar til Yokohamamesterskabet Øst 2014 – 2. afd.

Leave a reply Cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>