Nej, nej – vi er ikke døde…

Ja, ikke at der er nogen der har spurgt om vi var – nok fordi der har været masser af aktivitet på Facebook-siden.

Men der er skam gang i sagerne endnu – og nu har jeg også fået taget mig sammen til at huske at få skrevet et sammendrag af oplevelserne ved DM6 i Ans, tilbage i oktober. 2015-sæsonens sidste løb for os. Skynd dig over og læs, og se videoerne.

Vinterprojekter

Samtidig har vinteren budt på diverse udbedringer, som vi i skrivende stund er ved at lægge sidste hånd på.

Først og fremmest trængte gearkassen gevaldigt til lidt nye synkromeshringe, så de er smidt i – denne gang en nyere forbedret slags. Kombineret med et mere omhyggeligt valg af gearolie, er det håbet at det så kan holde mere end to (korte) sæsoner.

Dertil kommer diverse forbedringer, forstærkninger, etc., men vinterens helt store clou, er en større opgradering på bremsesiden.

Det er nu ikke fordi vi nogensinde har haft problemer med Ferodo DS2500 klodserne, og Brembo Max-skiverne – begge dele i G60-varianten, hvor skiven er 280×22 mm.
Men til DM6 konstaterede vi efterhånden at vi havde nået grænsen for hvad vores Yokohama A048 gadeslicks/R-dæk ville være med til. Selvfølgelig er der altid steder hvor der kan køres hurtigere, men det er også med en mindre margin som følge.

Der er derfor taget en principbeslutning om at rykke op på noget mere alvorligt dæk til 2016-sæsonen. Lige nu kommer vi nok til at køre på enten Yokohama A006, eller alternativt DMACK’s WRC-dæk, når vi er færdige med de sidste A048’ere.

WRC-dækkene er en lidt løjerlig ting som er kommet i handlen for nogle år tilbage, hvor FIA lavede ret stramme regler for dækkene i WRC. Vist nok for at få hastighederne ned.

Producenterne kan få homologeret et bestemt mønster i et antal størrelser efter eget valg. Det mønster skal så bruges uanset om det er vådt eller tørt. Det homologerede dæk må desuden kun produceres i to forskellige compounds.

Det sætter selvsagt producenterne på en prøve at lave et dæk der kan det hele – og så godt som et dedikeret tørvejrs slick bliver det ikke. På den anden side vil det betyde at vi ikke skal ligge inde med – og have mange penge bundet i – en masse dæk i forskellige compounds, og forskellige skæringer afhængig af om det skal være tør, våd eller intermediate.

Med WRC-dækkene skal vi bare have de to compounds som vi alligevel skal have på en to-hjulstrækker – og det tiltrækker os.

Samtidig er det nogle dæk som det må forventes at der går en vis indsats i at få til at være højtydende – de tilbydes trods alt til den højeste klasse i verden indenfor rally. Så mon ikke at de faktisk er ganske hæderlige.

Grunden til at lige DMACK er interessant, er at de har fået homologeret – og fremstiller – en størrelse omkring de 195/50-15 som vi kører på. Den laves bl.a. til visse R1-biler, som typisk også kører på dem.

Dækskiftet skulle gerne give lidt mere bid, og med mere bid skulle der gerne komme mere at bestille for bremserne, og så er jeg pludselig ikke helt så sikker på at vi ikke kan begynde at få problemer.

Så da jeg pludselig faldt over et sæt Wilwood DynaPro, med tilhørende to-delte skiver med alunav, til en fornuftig penge, var jeg ikke sen til at slå til.

Da sættet havde siddet på en Corolla AE82 (vist nok), passede navene til skiverne ikke, og beslag til caliperne var der intet af. Det har betydet at den gamle drejebænk har været på en større opgave end den nogensinde har prøvet i min ejertid, men det er blevet godt.

Løbskalender på plads

Samtidig har Kim og jeg også fået forhandlet os  til rette om årets løbsaktiviteter. De vedtagne løb er lagt i kalenderen her på sitet.

Overordnet set kan man sige at vi prioriterer Minirally Syd-turneringen, samt at vi gerne vil køre et DM eller to.

I år er det så således at to af MRS-løbene også er tællende til DM, og vi har desuden to af de tre store DM-løb på denne side af Storebælt – det ene er endda nærmest i vores baghave. Sidstnævnte reducerer jo omkostninger til deltagelse betragteligt, så på nuværende tidspunkt er det ikke helt afklaret hvilke DM-løb vi kører – måske alle tre – who knows?
Den første tanke var dog at køre Rally Roskilde da det er tæt på hjemmet. Men Sydhavs Rally på Falster byder på mørkekørsel, og ligger belejligt ift. nogle familiesommerhuse. Rally Denmark i Ans er også årets store brag, så det er svært at holde sig fra – men nu må vi se.

Som en opvarmer på sæsonen – herunder at få prøvet de nye bremser – deltager vi nok i årets første Yokohama Øst. Det bliver dog uden Kim, så hvis nogen er friske på at agere ballast i højresædet, så må man gerne lade sig høre fra.

Det var vist alt for nu – vi ses på prøverne!

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>