Juelsminde Rally 2015 – DM4

DM4 blev årets første DM-afdeling for os – og ganske godt løb må man sige.

Vi havde sørget for at planlægge pakning af biler, turen over, notekørsel fredag for- og eftermiddag, etc. noget bedre end da vi kørte DM6 sidste år.
Resultatet var at vi var i udmærket tid i løbet af dagen, og det gav en helt anden ro. Vi var dog også hjulpet af at løbet var relativt kompakt, med kort mellem prøverne, men uanset hvad var det rart at være i kontrol.

Et udestående vi ikke rigtig havde formået at ændre på, var dog at bilen havde set nogle modifikationer siden Anderup El Minirally – modifikationer som vi ikke rigtigt havde haft de store muligheder for at teste. Så vi var noget bekymrede for om skidtet nu kunne holde.
Heldigvis kunne vi dog køre rallyshow fredag aften – det er der jo trods alt for at sikre at bilerne er ok.

Og som sagt, så gjort – og godt at vi gjorde det. Problemerne med hjulboltene var – som forventet – løst – men det var godt at få ro i sjælen.
Vi har dog stadig noget mas med enkelte af de nye fælge, som har det med at ikke at ville lade dække komme helt ud til kanten, og følgelig kan sive lidt når der køres hårdt i svingene (hvilket lidt er pointen med rally).
Aftenens test viste at vi havde et enkelt af disse hjul (og synderen havde vi mistanke til allerede på forhånd), så det fik vi lige fikset.

Efter yderligere et par ture på den mildt sagt snævre bybane (men fantastisk at køre midt i byen!), parkerede vi Golfen, fik lidt aftensmad, og så tog vi til vores B&B for at få lidt søvn.

Næste morgen var vi tændte og klar – men også lidt spændte. Vi har næsten ikke kørt i år, og så skulle vi ud og give gas på morgenfedtede veje, til et DM rally – åhr ja, og så var første prøve også RET lang.

Planen var klar: Hold igennem – se evt. hvad der kunne gøres ved Gert Marboe hvis noget – og så ellers bare få km. i kroppen og nyde oplevelsen.
Sagen var nemlig den at der godt nok var hele 6 biler tilmeldt i vores klasse, men grundet hvem det var, så skulle vi stå mere end almindelig tidligt op, hvis vi skulle gøre noget effektivt ved placeringerne, ved egen kraft.

Første prøve var en rundbane – men en lang en af slagsen, så meget lidt gentagelse. Vejene var fedtede og våde efter nattens regnskyl, og det var stadig skyet, så det var ikke just effektivt ift. at få tørret op.
Turen gik sådan set ok – ingen større faldballader – det nye undervognssetup til i år virker rigtig fint, og der stoles grundigt på bilen for så vidt, så vi holdt bare på efter (vores egen) bedste evne, og ruller ind som 5. sidst generelt. Vi sætter dog “kun” 11 sekunder på Gert Marboe, hvilket vel egentlig var ok – hans nye bremser lader til at passe ham godt.

Hvis prøve 1 var rimelig lang, så var prøve 2 bare endnu længere – 10:45 og en snas bruger vi på den. Her ligger vi faktisk bedre til ift. Gert Marbo – ikke mindst procentuelt – men sætter stadig 8 sekunder til.

Herefter lidt service – der får vi faktisk reddet os et enkelt strafsekund, idet at vi får overskredet vores ankomstminut med ca. 5 sekunder. Årsagen til dette var at Kim desværre fejllæste en tulipan, så vi var på vej ind det forkerte sted til service, og ville helt have misset tidskontrollen, hvis vi ikke lige havde fået tænkt os om. “Rettelsen” kunne dog ikke foretages indenfor vores tidsgrænse, så vi var lige akkurat for sent på den – og det koster jo. Det ene sekund var dog nok til at overleve.

Herefter skulle prøve 1 og 2 køres som 3 og 4 igen, og så var der lige en tur inde i Juelsminde by – rallyshow prøven – som prøve 5 inden endnu en servicepause.

Prøve 4 er nok den mest bemærkelsesværdige i den sammenhæng – her forbedrer vi med 23 sekunder ift. første tur – nok er prøven lang, men det er da til at tage og føle på. Det afspejler sig i øvrigt også ift. at vi kommer lidt flere pladser op fra bunden på den prøve.

Vi ser nu Henrik Vestergård gå ud på prøve 5, og har vist nok hørt noget om at Ted McBride og Anders Rygaard har haft problemer allerede fra morgenstunden – men det bliver jo helt voldsomt til pausen hvor vi så kan konstatere at vi faktisk ligger nummer 2 i klassen. Godt nok ud af 2 tilbageværende, da der også har været et afbud – men ikke desto mindre…

Nu står den på i alt 5 prøver til – først Juelsminde by (som vi var glade for at få overstået), og så to prøver der skulle køres to gange hver – lige efter hinanden ala konceptet fra DM6 sidste år.

Prøve 7/8 er en lidt kort omgang, og det er 9/10 endnu mere – men de er fede – der skal bare holdes på fra starten af. Prøve 7/8 er dog en særdeles spændende omgang med en tur gennem skov hvor vejen endnu er fedtet, godt med toppe, osv.

Efter en relativt lang middagspause, er der fire prøver tilbage – det er de samme to stykker vej som er brugt til 7/8 og 9/10 – men denne gang kørt den modsatte vej. At prøverne skulle vendes, er årsagen til den lange servicepause.

7/8 – som nu er blevet 11/12 – er ikke blevet kedeligere af at være blevet vendt, og så er der ellers bare med at holde skindet på næsen – for 2. pladsen er sikker hvis vi kan holde hjem, og det betyder sølvtøj med 6 tilmeldte.

… og sådan blev det. Ud over udfordringen i at kæmpe en 30 år gammel bil gennem ca. 120 km. hastighedsprøver, så er det selvfølgelig ikke så prangende at blive nr. 2 af to gennemførte – men på den anden side: der var flere fra morgenstunden, men som ikke kunne få det til at holde på dagen.

Vi fik skudt video fra samtlige prøver, men det er lidt meget at indlejre her på siden. Hvis man selv vil vælge fra prøverne, så kig på vores YouTube playliste fra DM4-2015.
Ellers er der et udvalg herunder, sammen med lidt billeder.

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>