Yokohama Mesterskabet Øst – 3. afd. 2013

Efter at måtte lide den tort at udgå til 2. afd., fulgte en længere kamp for at komme udsættere til livs – og det skulle være på plads en uge inden 3. afd., da den lå umiddelbart efter hjemkomst fra sommerferie.

Det kom på plads, så sommerferien blev afholdt med ro i sjælen. Da der så skulle læsses lørdag aften, var det ikke så godt alligevel – der var stadig problemer. Der blev udbedret lidt på udsætterne og det blev desuden konstateret at når først motoren var varm, så var der meget færre problemer med dem. Faktisk ingen eller tæt på. Det måtte være godt nok til at køre motorløb trods alt…

3. afd. af Yokohama Mesterskabet i Øst 2013, blev holdt af Hedelands Motorklub, på den helt nye “Guldringen”. Et erhvervsområde med vejnavnet “Guldalderen” i Hedehusene.

Prøven var kort, så 5 omgange blev det til pr. heat – og trods det høje antal omgange var det stadig kun 6 km. pr. heat. Trods en del 2’ere, og den korte distance, så var prøven faktisk ret sjov alligevel, og vi ville bare gerne ud og gøre lidt god figur.

Vi var klar og gik til 1. heat. Vi kæmpede lidt med understyring – formentlig skyldes dette at der er et par Toyo R888’ere på foran for tiden – de skal lige bruges op er planen. Det gjorde det lidt vanskeligt at ramme apex som det var hensigten her og der, men ellers gik det hæderligt. Vi lå nogenlunde hvor vi skulle i betragtning af at der er en del rust der skal bankes af, etc.

Til 2. heat røg der 2 psi ud af forhjulene, og det gjorde en djævlens til forskel på balancen i bilen. Nu var den gennemsnitligt set noget mere neutral og kunne “kastes” lidt mere. Linjerne var klart bedre, men vi fandt alligevel kun ca. 1,5 sekund.

Middagspausen blev holdt, og da det var tid til gennemkørsel før 3. heat følte vi os klar. Det var bilen bare ikke – den ville simpelthen ikke starte.

Med lidt mokken fik vi liv i den, men den kunne nærmest ikke gå, og da slet ikke i tomgang. Computeren på afslørede en enormt høj blanding og efter lidt forskellige forsøg viste det sig at ledningen til kølevandssensoren var kommet i nærkontakt med remhjulet til servopumpen, og var gnavet over, så motorstyringen troede at kølevandet var -40 grader – sådan ca. 100 grader ved siden af på det tidspunkt.

En lynreparation blev foretaget, og så kunne vi køre. Gennemkørsel var dog forlængst overstået, så vi røg lige ud i 3. heat alene på skitsen. Godt nok havde vi kørt der før, men at køre den anden vej rundt er altså noget andet. Så første omgang var noget følende. Senere render vi så ind i trafik – første bil opdager os lige på stedet og giver lynhurtigt plads – godt klaret og det kostede vist ikke noget. Anden gang var lidt mere frusterende, men forbi kommer vi da.

Til 4. heat var vi godt tændte, men havde igen lidt udsættere. Der har været skiftet mellem to tændspoler og pt. er der en mistanke til at den ene har en defekt, men det skal videre diagnosticering fastslå. Vi fandt dog 3,5 sekunder da vi ikke havde trafik og nu kendte prøven.

Slutresultatet blev 5. plads i klassen og 32 generelt. Et resultat som vi – alt taget i betragtning – var ganske godt tilfredse med.

Tak til Per Bjødstrup for at måtte bruge billederne.

Onboard fra heat 1

Onboard fra heat 4

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>