Yokohama 1 2010

Skærtorsdag 2010 blev LB Rally Teams debut udi rallysprint. Der var blevet skruet livligt i månederne op til – der skulle diverse ekstra sikkerhedsgrej i bilen, og der var også lige noget med defekte motorophæng der var opstået sidste år.
Der var taget rallylicens opgradering, købt slicksdæk, skruet, forberedt bekymret og pakket “servicebil” (familiestationcar).

Alt i alt har vi sjældent været så velforberedte – og så spændte på hvordan det skulle spænde af.

Løbet blev afholdt på “hjemmebane”, da det var Viking Autosport der stod for det. Tæt på Golf’ens bopæl, og masser af kendte ansigter blandt officials og hjælpere, hvilket gør det lidt nemmere at få svar på de mange spørgsmål vi immervæk havde som debutanter.

Licenskontrol og teknisk kontrol gik fint og flot, og vi fik klæbet nogle reklamer og numre på Golf’en – klar parat start…. til førermøde… Her fik vi lidt dessinner om hvordan tingene skulle afvikles, og det var jo rimeligt overskueligt.

Vi var til start på Yokohama-dæk, og uden erfaring med dæktryk rådførte vi os med deres tekniske assistance på stedet.

Først havde vi en gennemkørsel af prøven. Da der var mange debutanter til løbet havde man bl.a. udarbejdet noter som der kunne køres efter. Da vi har planer om at køre minirally, var sprintet en rigtigt god anledning til at få øvet noter, selvom omgang efter omgang på samme bane jo lidt fjerner behovet. Umiddelbart fungerede det rigtigt godt for os – Kim var rigtig hurtig til at finde en god rytme, komme med gentagelser på rette tidspunkt, etc.
Gennemkørslen gav også lidt lejlighed til at få bare lidt føling med slicksne, og så var vi vel ellers efterhånden klar.

Som startnummer 59 gik der dog alligevel noget tid inden vi skulle køre til start – men efterhånden blev det jo vores tur. Ude på prøven gav vi gas, og nærmede os stille og roligt vores formåen på slicksne.
Undervejs blev vi indhentet af en Grp. E Citrix Saxo, og det bliver besluttet at lukke ham forbi hurtigst muligt. Ned af langsiden er det imidlertid ikke muligt, da bilerne er nøjagtigt lige hurtige her. To sving efter giver vi plads igen og slækker lidt på speederen for at få Saxo’en udenom, og resten af heatet kan vi køre “i fred”.
I serviceområdet kan vi se at vi har kørt en tid der giver os 44. pladsen generelt. Det er ud af 75 tilmeldte og ca. 68 fremmødte. Egentligt er vi ganske godt tilfredse når frontrunnerne tæller Porsche GT3, diverse versioner af Golf kit-car, 106 og 306 Maxi, Lancer Evo’er osv. osv.

I heat 2 går vi lidt mere til den, men indhenter en svensk Volvo 740 som skal forceres. Han er dog uhyggeligt hensynsfuld med at give plads, og vi er udenom i en fart.
Herefter kan vi se at vi har forbedret med et par sekunder – fint nok.

I pausen konstaterer vi at dæktrykket er tæt på 40 psi når dækkene er varme. Vi konsulterer med andre kører, Yokohama’s rådgivning, etc., og beslutter at hive 5-6 psi ud til heat 3.

Umiddelbart giver det pote. Dog har vi også banen for os selv da vi hverken bliver overhalet eller skal overhale, og vi kender naturligvis også prøven bedre – men vi forbedrer alligevel sunde 13 sekunder over heat 2.

Heat 4 ender med at blive aflyst da en kører får hevet bagtøjet af sin bil og spreder olie i et kritisk sving.
Det betyder at vi ender på 39. pladsen generelt, hvilket vi er ganske godt tilfredse med. Da bilen endnu er i gruppe H, kører vi i klasse YM2, hvilket betyder at vi er i klasse med de 2 liters kitcars – her har vi naturligvis ikke en chance, så vi er mere interesserede i hvordan vi klarer os mod diverse lidt ældre biler som Ascona/Manta, etc. – og her er vi ganske godt tilfredse.

Det er bestemt ikke sidste gang at vi har kørt et rallysprint.

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>