Den lille sydvest-fynske by Ebberup, lagde sportshal og arealer til 4. afdeling af 2014’s Minirally Syd turnering.
Vi havde ikke kørt de første to løb, men deltog i Horsens til Bygholm Minirally, og med få minirallies at vælge mellem på landsplan, så giver det sig selv, når man nu gerne vil køre et minirally.
Værre bliver det så ikke af at Minirally Syd – MRS – er meget velorganiseret, og har et stort antal deltagere, gode prøver, etc.
Vi skulle ikke helt så tidligt op til dette løb, da det er på Fyn, men uret var alligevel lidt til den tidlige side. Afsted kom vi da, og fik fundet en serviceplads. Teknisk kontrol var lige i nærheden, så det blev også klaret, og efter lidt papirarbejde kørte vi ud for at skrive noter.
Det stod hurtigt klart at prøverne ville være meget udfordrende – de gik op og ned, skiftede underlag, svingede skarpt, blødt og alt muligt imellem. Det er jo nok pointen ift. et minirally – men hvad der lige satte prikken over sværhedsgrads-i’et, var efterårets indtog. En del af prøverne gik gennem skov, og her var det fedtet, vådt og lumsk på alle måder. Det var ikke en gang sådan at man kunne sige at det var generelt glat alle vegne – nej det skiftede meget, og var ekstremt vanskeligt. Det var naturligvis ens for alle – men der er forskellige måder at angribe den problematik.
Første halvdel
Med startnummer 63, var vi ikke rosinen i pølseenden, men meget tæt på. Da vi kommer til prøve 1 er der en kæmpe kø – og vi må bare vente. Vi når at blive ret “kolde” bare af dette, men med lidt tålmodighed nærmer vi os startstregen. Bilen foran os er gjort klar til start, men med ca. 25 sekunder til start, bliver de afværget – en deltager er kørt nok af, til at prøven må pauses – mere ventetid.
Vi har ikke helt styr på hvor længe vi holder der, men det er længe, og mentalt er det helt udasende – så meget så da vi endeligt kommer i gang, kniber det med at få koncentrationen op. Det føles som om at samtaleanlægget driller, og det er svært for Brian at koncentrere sig om meldingerne fra Kim. Flere gange ryger vi for langt ud rundt i skarpe sving, og en enkelt gang bremses der i stå – øv, bøv…
Helt håbløst er det dog ikke, da vi trods alt præsterer 34. generelt ud af 64 startende.
Til prøve 2 er der kommet lidt mere “tænding” på inde i bilen, men her må man sige at bilens undervogn kommer på en prøve.
Vi starter med at ryge godt ud over en temmeligt heftig top, som man forcerer med udgangen af et sving. Vi havde styr på noterne, så bilen er placeret nogenlunde, men toppen er lumsk, så vi lander på højre forhjul først, derefter venstre og så resten af bilen. Det giver en anelse slinger og et “åh-åh”-øjeblik med ca. 110-120 km/t – andre formåede dog at snurre hele vejen rundt på det stykke, så vi slap vel billigt.
Et langt stykke gennem en skov byder på en række bløde sving, men dels er underlaget så lumsk at der er grænser for hvor hurtigt man kan køre, dels så er vejen så ujævn at vi er decideret mange for at hoppe af hvis vi holder for meget på. Her skulle nok bruges penge på dels nogle “modighedspiller”, dels en lidt mere avanceret og kapabel undervogn, hvis det skulle gå stærkere.
Det ses på resultatet – 40. bedste generelt – dog kun godt 1 sekund efter Jens Møibæk. Vi rykker ned til 35. generelt på dette tidspunkt.
Herefter en lidt lang transport frem til prøve 3. En prøve vi har identificeret som lidt af en “muskelprøve”, da der er rigtigt meget ligeud. Ikke lige vores allerstærkeste side.
Vi har dog så småt fået modet og gejsten op, så flowet er bedre. De lange lige stræk fornægter sig dog ikke, og vi laver 38. bedste tid, hvilket rykker os ned atter en gang – denne gang til 37. pladsen.
Anden halvdel
Grundet den store forsinkelse bliver max-pausen på 30 minutter reduceret til få minutter, og vi er hurtigt til service. Efter 30 minutter der, skal prøverne køres igen i samme rækkefølge.
Nu har vi anderledes fat i sagerne, og de lumske veje har også krævet sin andel af ofre. 33. bedste kan det blive til, med en 10 sekunders forbedring. No wonder. Vi bemærker ved samme lejlighed at Jens Møibæk er udgået, så det er slut med at måle sig med ham.
På prøve 5 er vi bare klar til at give gas, og vi har endnu bedre styr på det skæve hop. Vi kan dog ikke præstere helt så godt som på forrige prøve, idet det kun bliver til 36. Vi er dog fire biler indenfor seks tiendedele og tre indenfor tre tiendedele. Det er rimeligt tæt i det område.
Vi er dog oppe som nr. 35 generelt i stillingen efter prøve 5.
Til 6. og sidste prøve mærker vi de manglende kræfter igen – 41. bliver det til, men vi beholder dog 35. pladsen generelt. Samtidig er Henrik Vestergård udgået på prøve 5, så vi ender med at ligge nr. 3 i klassen. Vi er dog kun seks biler tilmeldt i den klasse, så der er ingen præmiering til den placering.
Alt i alt et løb med store udfordringer, spændende prøver og en masse spændende motorløb, som trods alt endte fornuftigt.
Til løbet var indkøbt et nyt videokamera, så der er fine videoer i Full HD, og fra lidt andre vinkler end vi plejer.
Prøve 1
Prøve 2
Prøve 3
Prøve 4 – et forsøg med at montere uden på bilen på døren.
Prøve 5 – et forsøg med at montere uden på bilen på døren.
Prøve 6 – et forsøg med at montere uden på bilen på døren.
Leave a reply